Format i 12 indtil 1911 derefter i 8
Venlig Litteraturkritik , fransk handling
Grundlæggelsesdato 1908
Dato for sidste udgave 1924
Forlagsby Paris
Publikationsdirektør Jean Rivain , Eugène Marsan

Den kritiske gennemgang af ideer og bøger (1908-1924), en fransk, politisk og litterær gennemgang hver anden måned, lanceret iApril 1908af udgiver Jean Rivain og forfatter og litteraturkritiker Eugène Marsan .

Gennemgå orientering

Inspireret af Maurras var hun før første verdenskrig talsmand for den nyklassicistiske skole og for litterær nationalisme . Det er også tæt på de unionistiske og neo-royalistiske ideer udviklet af Cercle Proudhon , derefter ledet af Henri Lagrange og Georges Valois . Føderalistiske , det går stærkt bevægelsen af decentralisering og genoplivning af regionale identiteter, der vises i begyndelsen af det XX th  århundrede.

Af stor litterær kvalitet, hvor de allerbedste af nationalistiske forfattere blev samlet , fik Critical Review hurtigt stor indflydelse. Det dialoger med Nouvelle Revue française , der blev lanceret på samme tid af André Gide og Jacques Copeau, og som også kæmper for en klassisk renæssance . Hun kæmper mod romantik , "  bovarysm  " (et koncept lanceret af Jules de Gaultier ), den dekadente del af symbolikken og teatret på mode.

Forsvar for klassicisme, ros af Stendhal, forfremmelse af den romanske skole og fantasiskolen

Hun er stærkt knyttet til Stendhal og forsvarer ideen om åben klassicisme , et levende udtryk for fransk geni. Det byder på en bred vifte af litterære smag og understøtter også genfødslen af ​​regionale litteraturer ved at give digterne til digterne fra den romanske skole , Maurice du Plessys , Raymond de La Tailhède , Ernest Raynaud , Lionel des Rieux og den unge fantasifulde skole. repræsenteret i sine spalter af Paul-Jean Toulet , Francis Carco , Jean-Marc Bernard , Tristan Dérème , Tristan Klingsor , Jean Pellerin og Léon Vérane . Under kampagnen ledet af Action française mod Henri Bergsons ideer i løbet af året 1914 nægtede de vigtigste animatorer af anmeldelsen at vælge mellem deres loyalitet over for Maurras og deres beundring for Bergson, og anmeldelsen distancerede sig derefter fra den Maurrassiske bevægelse.

Gennemgangen offentliggør adskillige specialudgaver viet til Richelieu , Rousseau , Stendhal , Mistral , Moréas og Barrès .

Redaktører

Redaktionerne i tidsskriftet blev hårdt ramt under første verdenskrig: sytten af ​​dens unge redaktører eller mere end en tredjedel af dets personale blev dræbt eller rapporteret savnet. De overlevende genlancerer publikationen i 1919, men den nye politiske og litterære kontekst er ikke længere lovende. Gruppen spredes indMaj 1924at deltage i Universal Review , for nylig oprettet af Jacques Bainville og Henri Massis , som udtrykker en mere klassisk maurrassian linje eller andre anmeldelser af den royalistiske bevægelse ( Cahiers d'Occident , Latinité , la Revue du siècle )

Blandt de vigtigste samarbejdspartnere:

Bibliografi

eksterne links